Salgs og leveringsbetingelser for kunder av Ekeberg Elektro AS, org. nr. 897 802 112

1. Innledning

De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder kun kjøp eller deler av kjøp som er å anse som forbrukerkjøp i samsvar med forbrukerkjøpsloven §1 andre og tredje ledd og/eller håndverks tjenesteloven §1 første og andre ledd. For kjøp som helt eller delvis ikke er å anse som forbrukerkjøp i samsvar med første avsnitt gjelder alminnelige leveringsbetingelser i næringsforhold, som er tilgjengelig på nettsiden www.eelektro.no. De alminnelige betingelsene omfatter arbeid, levering av utstyr og materiell samt installering av slikt utstyr. 

2. Begreper

Leverandøren: Ekeberg Elektro AS, org. nr. 897 802 112 Forbruker: Den som kjøper tjenester og/eller varer fra Leverandøren. Partene: Leverandøren og Forbrukeren. Tjenesten: Leverandørens utførelse av arbeid. Varer: Alle varer som selges fra Leverandøren. Leveranse: Utføring av tjenester og/eller levering av varer.

                          3. Avtaleforholdet

Alminnelige leveringsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom Partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt eller annet følger av ufravikelige regler etter forbrukerkjøpsloven eller håndverks tjenesteloven. Avtale anses inngått ved påbegynt levering.

4. Pris

Pris avtales særskilt mellom Partene for hvert salg eller leveranse. Dersom pris ikke er særskilt avtalt, vil Forbruker bli fakturert på grunnlag av gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid etter gjeldende satser. Eventuelle utlegg og godtgjørelser kommer i tillegg. Samtlige priser er eksklusiv merverdiavgift, med mindre det fremkommer skriftlig at merverdiavgiften er inkludert.

Dersom det er avtalt særskilt pris, har Leverandøren rett til å endre den avtalte prisen ved dokumenterte endringer i toll og avgifter eller andre offentlige reguleringer, samt endringer i pris fra underleverandører eller endrede lønnsbetingelser, herunder også endringer i valutakurser.

Vi er kjent med at det kan være store utfordringer i leverandørmarkedet med mangel på råvarer og store prisendringer. Vi gjør det vi kan for å klare å levere på dagens priser og leveringsfrister. Vi må likevel ta forbehold om at det kan oppstå unormale prisøkninger og forsinkelser på enkelte varer. Dersom en slik situasjon oppstår, vil vi informere kunden så snart vi mottar slik informasjon.  Vi vil da kreve tilleggs vederlag for de varer og tjenester som berøres utover normal prisstigning, og fristforlengelse for dette. 

5. Avbestilling

Avbestilling må gjøres på virkedager, dvs. mandag-fredag (07.30-15.30).
Hvis en avtalt time ikke avbestilles innen 24 timer før oppsatt tid, faktureres en minstepris på oppdraget. Kunden vil ikke belastes dersom vedkommende avbestiller innen overnevnte frist.

6. Betalingsbetingelser/fakturering

Betalingsfristen er 7 dager med mindre annet er avtalt. Ved forsinket betaling belastes forsinkelsesrente etter Lov 17. desember 1976 om renter ved forsinket betaling m.m. med tilhørende forskrifter. Ved kreditt mot nye kunder kan det bli innhentet kredit opplysninger via Creditsafe. Det vil i så fall bli sendt ut gjenparts brev pr. post. Det beregnes i tillegg et purregebyr iht. etter Lov 13. mai 1988 om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav med tilhørende forskrifter.

Leverandøren har videre rett til å foreta løpende a konto-fakturering av Leveransen. Det som til enhver tid er levert byggeplass av materiell og utførte arbeider og tjenester vil bli fakturert netto pr. 7 dager hvis annet ikke er avtalt. Faktura sendes fortrinnsvis elektronisk som e-post, eller som e-faktura. Dokumentasjon på Leveransen overføres primært til eiendommens Boligmappe. Kostnader for dette dekkes av Forbrukeren etter gjeldende satser.

Leverandøren benytter Equity til oppfølging av fakturaer. Etter purring vil kravet følges opp av Kredittpartner dersom det ikke innfris.

  7. Salgspant

Leverandøren har salgspant i leverte varer inntil hele kjøpesummen er betalt fullt ut. Alt levert materiell og utstyr forblir Leverandørens eiendom inntil det i sin helhet er betalt.

8. Tjenester (Monteringsarbeider)

Leverandøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt Leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og Forbrukeren har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten risiko for at arbeidet kan bli forsinket.

Følgende forutsettes:

Tjenester utføres i Leverandørens ordinære arbeidstid 07.30 - 15.30 Arbeider utover dette blir tillagt overtidstillegg.

  • Våre arbeider starter fra og med tilknytnings skap.

  • Endring-/tilleggs bestilling skal gjøres skriftlig.

  • Endring som fremkommer i tegning og/eller beskrivelse skal i tillegg varsles gjennom endringsmelding.

  • At eksisterende jording i bygget kan benyttes i henhold til gjeldende forskrifter.

  • At det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap.

  • At eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke det økede effektbehovet. Vi gjør oppmerksom på at nye automatsikringer løser ut på den fastsatte belastnings grense. Gamle sikringer kan i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 30-40 % før de løser ut. Dette kan føre til at nye automatsikringer løser ut oftere enn gamle sikringer.

  • Eksisterende anlegg det arbeides på er i henhold til gjeldende forskrift.

  • At eksisterende føringsveier og røranlegg kan benyttes og at rør ikke er tette.

  • At alle skjulte koblingspunkter er synlige (ikke skjult av fliser, skap, nedforet himling el.)

  • At installasjon av kabler og utstyr legges åpent på mur, brann- og/eller lydvegg, brann- og /eller lyd himling, dersom ikke annet er avtalt.

  • At det kan forekomme mindre følgeskader som malings flekk og lignende.

  • Kostnader til prosjektering, bytte av målere, fra og tilkobling eller lignende arbeider fra netteier dekkes i sin helhet av oppdragsgiver.

  • Ved tilkobling av Forbrukerens utstyr, plikter Forbrukeren å fremskaffe nødvendig dokumentasjon som koblings anvisning og samsvarserklæring fra ekstern leverandør. Kommunikasjon med Forbrukerens leverandører for å fremskaffe dette, dekkes i sin helhet av Forbrukeren.

  • Kommunikasjon med eksterne leverandører, som netteier, entreprenør, fiber leverandør etc. utføres kun etter avtale. Kostnader i forbindelse med dette, dekkes i sin helhet av Forbrukeren.

  • Anlegget kan ikke tas i bruk før sluttkontroll er utført og dokumentasjon er overlevert. 

9. Forbrukerens forsinkelse/force majeure

Forsinkelser som skyldes Forbrukerens forhold, medfører tilsvarende utsettelse av avtalt levering eller overtakelse.

Bomturer der Forbrukeren ikke er til stede eller Leverandøren ikke får tilgang til arbeidstedet blir fakturert etter minimum minstepris.

Dersom monteringsarbeidet forsinkes som følge av at Forbrukeren ikke har sørget for rettidig adgang til monteringsstedet, eller ikke har lagt forholdene til rette for igangsetting og gjennomføring uten at arbeidet risikerer å bli forsinket, kan Leverandøren utsette arbeidet til nærmeste tidspunkt eller periode hvor Leverandøren har anledning til å gjennomføre arbeidet.

Dersom fremdriften i prosjektet forsinkes som følge av forhold utenfor partenes kontroll på grunn av krig, krigslignende hendelser, borgerkrig, revolusjon eller opprør, eller på grunn av inngripen fra myndighetene, streik, lockout, blokade eller øvrige force majeure hendelser har partene krav på fristforlengelse.

Leverandøren kan i tillegg gjøre gjeldende de rettigheter og krav som tilkommer Leverandøren etter forbrukerkjøpsloven og håndverks tjenesteloven.

10. Reklamasjon

Forbrukeren må gi melding til Leverandøren om eventuelle mangler ved Leveransen innen rimelig tid. Forbrukeren må gi Leverandøren rimelig tid til å rette manglene. Leverandøren kan ikke sette bort retting av manglene til annen leverandør uten Leverandørens skriftlige samtykke.

For øvrig gjelder de absolutte reklamasjonsfrister etter forbrukerkjøpsloven §27 og håndverks tjenesteloven §22.

Det gis ingen garanti eller reklamasjonsrett på produkter som ikke er levert av Leverandøren. Ved forhold som skyldes utenforliggende årsaker så anses ikke det som reklamasjon.

Dette kan være eksempler som:

  • Ladeanlegg hvor årsaken skyldes feil på kjøretøy, programvare, ladekabel, eller manglende tilgang til nettverk, mobilnett, eller andre utenforliggende forhold.

  • Ute- eller innendørs elektrisk anlegg hvor årsaken er feil på utstyr eller ledninger som er tilknyttet anlegget, som komfyrvakter, lekkasjevarslere, skjøteledninger, utelys, drivere, ladere, ikke rengjorte vifter, hvitevarer, eller annet som er plugget i stikkontakter.

  • Varmekabelanlegg ute eller innendørs som skyldes forhold som unormale værforhold, tildekning av gulv med tepper e.a., som forårsaker overoppheting av gulv.     

  • Det anbefales og alltid ha varmekabel anlegg stående på varme, og aldri slå de helt av.                 

  • Varmefolieanlegg hvor det har vært tildekking av gulv med tepper e.a., misfarging på gulv, oppsprekking av gulv, eller legging av gulv over gulv varme  som ikke er egnet for gulv varme

  • Det ytes ingen returrett på materiell som er avtalt, levert og montert med mindre det er feil på produktet og eller at funksjonen ikke er iht. avtale. All retur av utstyr/ materiell må foregå i original emballasje.

  • Returkostnader til leverandør / grossist, dekkes i sin helhet av Forbrukeren. Returkostnader er min 20 % av varens verdi.

    11. Ansvar

Leverandøren har intet ansvar for varer tilført av Forbrukeren, herunder ei heller skade eller tap voldt på ting eller eiendom som følge av feil eller mangel på slik vare.

Leverandøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av Leveransen på andre ting eller eiendom etter at levering har funnet sted, med mindre Leverandøren har utvist uaktsomhet.

Dersom utføring av oppdraget medfører skade på andre ting eller eiendom enn Leveransen, er Leverandøren ikke ansvarlig med mindre Leverandøren har utvist uaktsomhet.

 

12. Personvern

Leverandøren bekrefter at informasjon mottatt om forbruker (navn, e-postadresser, telefonnummer mm.) anvendes i henhold til gjeldende lovverk, GDPR. Dersom det ønskes ytterligere opplysninger kontaktes Leverandøren. 

13. Andre forhold 

For forhold som helt eller delvis ikke er regulert i bestemmelsene foran, gjelder Forbrukerkjøpsloven og Håndverks tjenesteloven.

 

Revidert 16.10.2023